Assine VEJA por R$2,00/semana
Continua após publicidade

Bob Dylan surpreende os fãs e lança nova música após oito anos

'Murder Most Foul' fala do assassinato do presidente americano John F. Kennedy, em 1963, e é um painel de quase 17 minutos sobre política e contracultura

Por Felipe Branco Cruz Materia seguir SEGUIR Materia seguir SEGUINDO Atualizado em 27 mar 2020, 13h23 - Publicado em 27 mar 2020, 13h05
  • Seguir materia Seguindo materia
  • Dias depois de a Academia Sueca laurear Bob Dylan com o prêmio Nobel de Literatura, em 2016, seguiu-se entre os entendidos um infrutífero debate: eles se dividiam sobre considerar ou não letras de músicas como obras literárias. Nesta sexta-feira, 27, Dylan deu mais uma prova – como se ainda precisasse provar alguma coisa – de que sim. De surpresa, o americano lançou Murder Most Foul, um musicado poema de quase 17 minutos digno de mais um prêmio Nobel, oras.

    Publicidade

    Extremamente reservado, como gênio recluso que é, Dylan só se manifestou na época sobre o Nobel porque foi praticamente obrigado – ou perderia o prêmio. Não compareceu à cerimônia solene de entrega em Estocolmo, chocando a comunidade literária por isso. Mandou apenas um discurso de agradecimento lido por sua amiga Patti Smith. Na ocasião, Horace Engdahl, membro da Academia Sueca, justificou a escolha: “Por meio de sua obra, Bob Dylan mudou nossa ideia do que a poesia pode ser e como ela pode funcionar”.

    Publicidade

    E mudou mesmo. Sem músicas inéditas há oito anos, Murder Most Foul (a mais extensa da carreira e a primeira lançada depois de ganhar o Nobel) fala sobre o assassinato do John F. Kennedy, em 1963. A morte do presidente, obviamente, marcou profundamente todos os americanos – inclusive Dylan, que tinha 22 anos e já despontava como um dos expoentes da contracultura.

    A música, que não tem refrão e não repete nenhum verso, traz ainda referências a figuras centrais da cultura dos anos 1960 e 70, como os Beatles (vale lembrar que foi Dylan quem apresentou a maconha ao quarteto) e o festival de Woodstock. Há até uma breve referência ao filme A Hora do Pesadelo, que em inglês tem o título de A Nightmare on Elm Street. Sobra também uma citação para o The Who. Dylan menciona a ópera-rock Tommy e diz: “I’m Acid Queen”. Murder Most Foul também é o título em inglês do filme Crime Sobre Crime (1964), de George Pollock, baseado no livro A Morte da Sra. McGinty, de Agatha Christie.

    Publicidade

    No Twitter, Bob Dylan agradeceu a lealdade dos fãs. “Em agradecimento a todos os meus fãs e seguidores, com gratidão por todo o seu apoio e lealdade ao longo dos anos. Essa é uma canção inédita e que nós gravamos há um tempo atrás e você pode achar interessante. Fique seguro, fique atento, e que Deus esteja com você”.

    Continua após a publicidade

    Porém, mais significativo que tudo isso, é que Dylan, aos 78 anos, usa o assassinato de Kennedy para mandar um recado providencial ao mundo sobre as consequências de se cultivar o ódio. O mesmo artista que cantou que a “resposta é soprada pelo vento” fala sobre política em meio a uma das maiores crises da história recente da humanidade. Mas a poesia se sobrepõe à mensagem política. Muder Most Foul é um grande painel sobre tudo de bom produzido na arte popular nas últimas décadas, com tantas referências, duplos sentidos e múltiplas interpretações que provavelmente renderá debates por muito tempo entre os entendidos em música e literatura.

    Publicidade

    Confira o vídeo e a letra:

    Letra de Murder Most Foul, de Bob Dylan

    Publicidade

    Twas a dark day in Dallas, November ’63
    A day that will live on in infamy
    President Kennedy was a-ridin’ high
    Good day to be livin’ and a good day to die
    Being led to the slaughter like a sacrificial lamb
    He said, “Wait a minute, boys, you know who I am?”
    “Of course we do. We know who you are.”
    Then they blew off his head while he was still in the car
    Shot down like a dog in broad daylight
    Was a matter of timing and the timing was right
    You got unpaid debts; we’ve come to collect
    We’re gonna kill you with hatred; without any respect
    We’ll mock you and shock you and we’ll put it in your face
    We’ve already got someone here to take your place

    The day they blew out the brains of the king
    Thousands were watching; no one saw a thing
    It happened so quickly, so quick, by surprise
    Right there in front of everyone’s eyes
    Greatest magic trick ever under the sun
    Perfectly executed, skillfully done
    Wolfman, oh wolfman, oh wolfman howl
    Rub-a-dub-dub, it’s a murder most foul

    Hush, little children. You’ll understand
    The Beatles are comin’; they’re gonna hold your hand
    Slide down the banister, go get your coat
    Ferry ‘cross the Mersey and go for the throat
    There’s three bums comin’ all dressed in rags
    Pick up the pieces and lower the flags
    I’m going to Woodstock; it’s the Aquarian Age
    Then I’ll go to Altamont and sit near the stage
    Put your head out the window; let the good times roll
    There’s a party going on behind the Grassy Knoll

    Stack up the bricks, pour the cement
    Don’t say Dallas don’t love you, Mr. President
    Put your foot in the tank and step on the gas
    Try to make it to the triple underpass
    Blackface singer, whiteface clown
    Better not show your faces after the sun goes down
    Up in the red light district, they’ve got cop on the beat
    Living in a nightmare on Elm Street

    Continua após a publicidade

    When you’re down in Deep Ellum, put your money in your shoe
    Don’t ask what your country can do for you
    Cash on the ballot, money to burn
    Dealey Plaza, make left-hand turn
    I’m going down to the crossroads; gonna flag a ride
    The place where faith, hope, and charity died
    Shoot him while he runs, boy. Shoot him while you can
    See if you can shoot the invisible man
    Goodbye, Charlie. Goodbye, Uncle Sam
    Frankly, Miss Scarlett, I don’t give a damn

    What is the truth, and where did it go?
    Ask Oswald and Ruby; they oughta know
    “Shut your mouth,” said the wise old owl
    Business is business, and it’s a murder most foul

    Tommy, can you hear me? I’m the Acid Queen
    I’m riding in a long, black limousine
    Riding in the backseat next to my wife
    Heading straight on in to the afterlife
    I’m leaning to the left; got my head in her lap
    Hold on, I’ve been led into some kind of a trap
    Where we ask no quarter, and no quarter do we give
    We’re right down the street from the street where you live
    They mutilated his body, and they took out his brain
    What more could they do? They piled on the pain
    But his soul’s not there where it was supposed to be at
    For the last fifty years they’ve been searchin’ for that

    Freedom, oh freedom. Freedom cover me
    I hate to tell you, mister, but only dead men are free
    Send me some lovin’; tell me no lies
    Throw the gun in the gutter and walk on by
    Wake up, little Susie; let’s go for a drive
    Cross the Trinity River; let’s keep hope alive
    Turn the radio on; don’t touch the dials
    Parkland hospital, only six more miles

    Continua após a publicidade

    You got me dizzy, Miss Lizzy. You filled me with lead
    That magic bullet of yours has gone to my head
    I’m just a patsy like Patsy Cline
    Never shot anyone from in front or behind
    I’ve blood in my eye, got blood in my ear
    I’m never gonna make it to the new frontier
    Zapruder’s film I seen night before
    Seen it 33 times, maybe more
    It’s vile and deceitful. It’s cruel and it’s mean
    Ugliest thing that you ever have seen
    They killed him once and they killed him twice
    Killed him like a human sacrifice

    The day that they killed him, someone said to me, “Son
    The age of the Antichrist has only begun.”
    Air Force One coming in through the gate
    Johnson sworn in at 2:38
    Let me know when you decide to thrown in the towel
    It is what it is, and it’s murder most foul

    What’s new, pussycat? What’d I say?
    I said the soul of a nation been torn away
    And it’s beginning to go into a slow decay
    And that it’s 36 hours past Judgment Day

    Wolfman Jack, speaking in tongues
    He’s going on and on at the top of his lungs
    Play me a song, Mr. Wolfman Jack
    Play it for me in my long Cadillac
    Play me that “Only the Good Die Young”
    Take me to the place Tom Dooley was hung
    Play St. James Infirmary and the Court of King James
    If you want to remember, you better write down the names
    Play Etta James, too. Play “I’d Rather Go Blind”
    Play it for the man with the telepathic mind
    Play John Lee Hooker. Play “Scratch My Back.”
    Play it for that strip club owner named Jack
    Guitar Slim going down slow
    Play it for me and for Marilyn Monroe

    Continua após a publicidade

    Play “Please Don’t Let Me Be Misunderstood”
    Play it for the First Lady, she ain’t feeling any good
    Play Don Henley, play Glenn Frey
    Take it to the limit and let it go by
    Play it for Karl Wirsum, too
    Looking far, far away at Down Gallow Avenue
    Play tragedy, play “Twilight Time”
    Take me back to Tulsa to the scene of the crime
    Play another one and “Another One Bites the Dust”
    Play “The Old Rugged Cross” and “In God We Trust”
    Ride the pink horse down the long, lonesome road
    Stand there and wait for his head to explode
    Play “Mystery Train” for Mr. Mystery
    The man who fell down dead like a rootless tree
    Play it for the Reverend; play it for the Pastor
    Play it for the dog that got no master
    Play Oscar Peterson. Play Stan Getz
    Play “Blue Sky”; play Dickey Betts
    Play Art Pepper, Thelonious Monk
    Charlie Parker and all that junk
    All that junk and “All That Jazz”
    Play something for the Birdman of Alcatraz
    Play Buster Keaton, play Harold Lloyd
    Play Bugsy Siegel, play Pretty Boy Floyd
    Play the numbers, play the odds
    Play “Cry Me A River” for the Lord of the gods
    Play Number 9, play Number 6
    Play it for Lindsey and Stevie Nicks
    Play Nat King Cole, play “Nature Boy”
    Play “Down In The Boondocks” for Terry Malloy
    Play “It Happened One Night” and “One Night of Sin”
    There’s 12 Million souls that are listening in
    Play “Merchant of Venice”, play “Merchants of Death”
    Play “Stella by Starlight” for Lady Macbeth

    Don’t worry, Mr. President. Help’s on the way
    Your brothers are coming; there’ll be hell to pay
    Brothers? What brothers? What’s this about hell?
    Tell them, “We’re waiting. Keep coming.” We’ll get them as well

    Love Field is where his plane touched down
    But it never did get back up off the ground
    Was a hard act to follow, second to none
    They killed him on the altar of the rising sun
    Play “Misty” for me and “That Old Devil Moon”
    Play “Anything Goes” and “Memphis in June”
    Play “Lonely At the Top” and “Lonely Are the Brave”
    Play it for Houdini spinning around his grave
    Play Jelly Roll Morton, play “Lucille”
    Play “Deep In a Dream”, and play “Driving Wheel”
    Play “Moonlight Sonata” in F-sharp
    And “A Key to the Highway” for the king on the harp
    Play “Marching Through Georgia” and “Dumbarton’s Drums”
    Play darkness and death will come when it comes
    Play “Love Me Or Leave Me” by the great Bud Powell
    Play “The Blood-stained Banner”, play “Murder Most Foul”

    Publicidade

    Publicidade

    Matéria exclusiva para assinantes. Faça seu login

    Este usuário não possui direito de acesso neste conteúdo. Para mudar de conta, faça seu login

    Domine o fato. Confie na fonte.

    10 grandes marcas em uma única assinatura digital

    MELHOR
    OFERTA

    Digital Completo
    Digital Completo

    Acesso ilimitado ao site, edições digitais e acervo de todos os títulos Abril nos apps*

    a partir de R$ 2,00/semana*

    ou
    Impressa + Digital
    Impressa + Digital

    Receba Veja impressa e tenha acesso ilimitado ao site, edições digitais e acervo de todos os títulos Abril nos apps*

    a partir de R$ 39,90/mês

    *Acesso ilimitado ao site e edições digitais de todos os títulos Abril, ao acervo completo de Veja e Quatro Rodas e todas as edições dos últimos 7 anos de Claudia, Superinteressante, VC S/A, Você RH e Veja Saúde, incluindo edições especiais e históricas no app.
    *Pagamento único anual de R$96, equivalente a R$2 por semana.

    PARABÉNS! Você já pode ler essa matéria grátis.
    Fechar

    Não vá embora sem ler essa matéria!
    Assista um anúncio e leia grátis
    CLIQUE AQUI.